Waardevolle kracht of waardeloos? Waar kies je voor met jouw CV?

Voor een carrièretijger is het een tweede natuur om jezelf te presenteren als een waardevolle kracht. Ken jij zo iemand? Vraag dan een eens hoe hij of zij dat voor elkaar krijgt. Er zijn genoeg werkzoekenden die over de juiste kwaliteiten bezitten, maar zichzelf niet imponerend of zelfs waardeloos presenteren. Dit moet je zo snel mogelijk veranderen. Kijk eens wat de online jobcoach voor jou kan betekenen.

 

[mk_fancy_title tag_name=”h2″ style=”true” color=”#393836″ size=”18″ font_weight=”inhert” margin_top=”0″ margin_bottom=”18″ font_family=”none” align=”left”]Lees ook: Een jobcoach is geen luxe, want welke topper ken jij die zonder coach presteert?[/mk_fancy_title]

 

Nu weer snel verder met het artikel dat je graag wilde lezen.

Veel sollicitanten slagen er niet in om de gewenste indruk te maken. Hier volgt een checklist die jou erbij helpt om jezelf als waardevolle kracht te presenteren en succesvol te zijn in jouw sollicitaties. De taakbeschrijvingen van vroegere werkzaamheden vormen het meest belangrijke onderdeel van je cv. Dit geeft recruiters een goed beeld van jouw mogelijkheden en de voordelen die je te bieden hebt aan een de werkgever. Desalniettemin slagen veel cv’s er niet in een goed beeld te creëren van wat sollicitanten precies in hun vroegere werkzaamheden gedaan hebben, waardoor potentiële werkgevers vaak ongeïnteresseerd, of erger nog, verward achterblijven.

Als je zelden uitgenodigd wordt voor sollicitatiegesprekken raden wij je aan om eens naar je werkbeschrijvingen te kijken en vraag jezelf het volgende af:

 

Structureer jij jouw taken duidelijk genoeg?

Recruiters hebben het erg druk, dus je moet jouw taken op een manier structureren zodat zij makkelijk jouw gegevens kunnen doorlopen en de voor hen meest belangrijke informatie eruit kunnen filteren. De beste manier om dit te doen is om elke taak op te delen in kleine gemakkelijk te verwerken secties en grote lappen tekst te vermijden.

Idealiter begin je met een korte samenvatting, oftewel een profieltekst. Zo geef je direct een overzicht van je korte- en lange termijn ambities, verantwoordelijkheden, onderscheidende kwaliteiten en jouw intrigerende persoonlijkheid. Dit volg je dan op met een gedetailleerde beschrijving van jouw werkervaring en een puntsgewijze opsomming van de verantwoordelijkheden die jouw vaardigheden en kennis tentoonspreiden. Lees achteraf nog eens de personeelsadvertentie door terwijl je deze opschrijft om jezelf ervan te verzekeren dat je zoveel mogelijk van de belangrijkste vereisten opgenomen hebt.

 

Geef jij waardevolle beschrijvingen?

Werkgevers willen mensen aannemen die van grote waarde voor hun organisatie zullen zijn. Om aan te geven dat jij dit kunt, moet je verduidelijken hoe jouw werk bijdraagt aan de algemene doelstellingen van je huidige werkgever. Dus wanneer je jouw verantwoordelijkheden opsomt, geef dan zo precies mogelijk weer hoe zij de organisatie en haar klanten ten goede komen. Bijvoorbeeld, in plaats van:

”Leverde een volledig herontwerp van de bedrijfswebsite”

te schrijven, wijd hierover verder uit en schrijf:

”Leverde een volledig herontwerp van de bedrijfswebsite om de bezoekerservaring te verbeteren en de verkoop van producten te bevorderen.”

De tweede zin heeft veel meer context en betekenis dan de eerste en geeft zo grondiger aan wat jij kan beteken voor de organisatie.

 

Waardevolle gekwantificeerde prestaties

Idealiter zou je een aantal indrukwekkende prestaties in je cv op moeten nemen om te laten zien welk soort resultaten je bereikt hebt, zowel voor jezelf als voor je werkgevers. Echter, om je beweringen te onderbouwen en de recruiters precies te laten zien op welk niveau je werkt, moet je harde feiten en cijfers gebruiken. Zo kan een leidinggevende op de verkoopafdeling bijvoorbeeld niet simpelweg beweren dat ze de doelstellingen overtroffen hebben; hij of zij moet precies aangeven wat de doelstellingen waren (in termen van geld of stuks) en met hoeveel procent ze overtroffen zijn. Aanstellingsbeslissingen kunnen voor werkgevers vaak een worsteling zijn, dus door jouw invloed op deze manier te kwantificeren geef je hen feitelijk een handvat om de beslissing in jouw voordeel uit te laten vallen.

 

[mk_fancy_title tag_name=”h2″ style=”true” color=”#393836″ size=”18″ font_weight=”inhert” margin_top=”0″ margin_bottom=”18″ font_family=”none” align=”left”]Lees ook: Een doeltreffend CV is de weg naar jouw droombaan[/mk_fancy_title]

Bied jij jezelf uitnodigend aan?

Je cv is je allereerste mogelijkheid om een positieve indruk op potentiële werkgevers te maken. Schrijf je in een basale en weinig inspirerende toon dan is het niet waarschijnlijk dat je hen zult enthousiasmeren. Een goede taakbeschrijving moet zowel een professionele als een overtuigende toon hebben en de indruk wekken dat jouw aanstelling van bijna vitaal belang is voor de organisatie. Neem bovendien niet aan dat jouw verantwoordelijkheden vervelend en oninteressant zijn; ze kunnen uiterst bruikbaar zijn voor een potentiële werkgever, dus doe ze niet af met een saaie schrijfstijl.

Recommended Posts